Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji uług
zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

[x] Zamknij

      Osowa też ma swoje organy!

      2016-03-28

      Ten Poniedziałek Wielkanocny zostanie w naszej pamięci z wielu względów: przepiękna wiosenna pogoda, sprawiająca, że święta były wyjątkowe oraz pierwszy koncert organowy w dzielnicy.

      Wypełniony słuchaczami kościół Zbawiciela to sygnał, że zanosi się na niezwykłe wydarzenie. A był to pierwszy profesjonalny koncert na właśnie zamontowanych organach. Wydarzenie prowadził Przewodniczący Rady Dzielnicy, Karol Ważny.

      Skąd wziął się instrument?

      O R G A N Y

      Instrument zamontowany w osowskiej świątyni pw. Chrystusa Zbawiciela pochodzi z Niemiec, z protestanckiego kościoła również Chrystusa Zbawiciela w Lüdenscheid. Został zbudowany w 1968 roku przez firmę Alfred Führer Orgelbau z Wilhelmshaven.

          
          Osowskie organy to 42 - głosowy instrument o mechanicznej trakturze gry i elektrycznej trakturze registracji. Składa się z dwóch szaf, w których łącznie zainstalowane są 3 192 piszczałki o rozmiarze: od kilku centymetrów długości do ponad 5 metrów, a ważących ponad 100 kg. Podzielone są na sekcje, obsługiwane przez oddzielne klawiatury. A w organach są 3 klawiatury ręczne (manuały) i klawiatura nożna (tzw. pedał)
      Przed przywiezieniem do osowskiego kościoła instrument była oceniany przez organmistrza, Zdzisława Mollina, który potwierdził, że jest on w bardzo dobrym stanie. Firma Pana Mollina wykonała demontaż organów w Niemczech, ponowny montaż w Osowie wraz z przystosowaniem do nowego miejsca.    

      Organy będą wykorzystywane głównie do celów liturgicznych. Jednak rozbudowane możliwości instrumentu pozwalają na użycie także do celów koncertowych.

      I właśnie podczas tego niezwykłego Koncertu Wielkanocnego mieliśmy okazję poznać wszechstronność osowskich organów. Zadbała o to wykonawczyni - Hanna Dys - poprzez dobór repertuaru i mistrzostwo gry.

          

      Hanna Dys - adiunkt na Wydziale Instrumentalnym gdańskiej Akademii Muzycznej, pedagog w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia w Gdańsku.

      Absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Romana Peruckiego (osowianina) oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie organów prof. Wolfganga Zerera. Doskonaliła swoje umiejętności na studiach mistrzowskich (Konzetrexamen) w hamburskiej uczelni pod kierunkiem prof. Wolfganga Zerera oraz prof. Pietera van Dijka, w 2007 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem. W 2009 roku otrzymała tytuł doktora w zakresie sztuki muzycznej.

      Prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solistka i kameralistka; występowała na festiwalach muzyki organowej m.in. w Polsce, w Niemczech, Finlandii, Hiszpanii, Mołdawii, Czechach, we Włoszech i na Węgrzech. Dokonała nagrań płytowych oraz dla Polskiego Radia i Telewizji. Koncertowała z wybitnymi solistami i dyrygentami. Stale współpracuje z Polską Filharmonią Bałtycką, Polską Orkiestrą Kameralną oraz Chórem Akademii Medycznej.

      Dwukrotnie nominowana do Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury.

      Repertuar Inauguracyjnego Koncertu Wielkanocnego stanowiły następujące utwory:

      • J. S. Bach: Tocata i fuga d - moll BWV 565;
      • G. F. Haendel: Largo z opery Kserkses;
      • J. Zwart: Toccata Psalm 146;
      • S. Scheidt: Wariacje na temat Gagliardy Johna Dowlanda;
      • G. F. Haendel: Powrót Królowej Saby z opery Solomon;
      • M.A. Charpentier: Preludium z Te Deum;
      • J. S. Bach: Aria na strunie G;
      • C. Balbastre: Canonnade D - dur;
      • J. S. Bach: Chorał - Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645;
      • L. Boellmann: Toccata z Suity gotyckiej op. 25;
      • F. Schubert: Ave Maria;
      • C. M. Widor: Toccata z V Symfonii f - moll;
      • G. F. Haendel: Alleluja z oratorium Mesjasz.

      Gościem honorowym koncertu był Arcybiskup Senior Tadeusz Gocłowski, którego wypowiedź podsumowała wydarzenie i uwypukliła jego wielostronne znaczenie.

      Zakup i zamontowanie w kościele Zbawiciela organów to korzyść nie tylko dla tej wspólnoty parafialnej i nie tylko w sensie religijnym. Obecność instrumentu w dzielnicy to także nowe możliwości wzbogacenia życia kulturalnego jej mieszkańców. Kto był na Koncercie Wielkanocnym, sam się o tym przekonał i rozbudził swój apetyt na więcej doznań muzycznych tej klasy.

      --->zobaczcie wszystkie zdjęcia z koncertu

      « wróć | wersja do wydruku | odsłon: 2188

      Polecamy

       

       

       

       

       

       

      Wsparcie prawne portalu:


       

      Osowianin Roku

       

      Nieodpłatne poradnictwo
      w Gdańsku


       

       


       Plan spotkań z kulturą Pomorza