Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji uług
zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

[x] Zamknij

      ASOCJACJE – jak gdyby, tak jakby...

      2022-07-13

      Tytułowe asocjacje – to problem tworzenia związków ważnych reprezentacji pojęciowych mających wpływ między innymi na relacje panujące w przestrzeni społecznej.

      Tak Jakby... Inżynieria wsteczna w symulacji sztuki. Czym jest owo „domyślne”, które funduje istnienie dziełom sztuki i wypowiedziom artystycznym?

      Czy dzieła sztuki istnieją „naprawdę”- dlaczego możemy postrzegać je jako byty rzeczywiste – czy może istnieją one „tak jakby”? - analogicznie do protokołów działania tworzonych na użytek sztucznej inteligencji. Jest ona programowana tak aby zachowywać się „tak jakby” była osobą - myślała, czuła. W istocie tego typu doświadczenia są jej obce.

      Gdzie zatem lokujemy istnienie obiektów sztuki, jak się nimi posługujemy oprócz oczywistego faktu, że je wytwarzamy? W jakiej przestrzeni (fizycznej, mentalnej, duchowej) urzeczywistnia się byt dzieł sztuki?

      Ogólność naszej inteligencji wynika z konieczności rozwiązywania tzw. problemów kontrolnych. Gdy problematyka jest tak bardzo ogólna, to musimy wzorować się na sobie, na własnym doświadczeniu fenomenologicznym. Rozpoznawanie takiego doświadczenia określa się mianem inżynierii wstecznej. Jest to jakby pętla cybernetyczna realizowana wobec procesu tworzenia symulacji. Według teorii umysłu „jesteśmy świadomi umysłów innych ludzi i to ma wpływ na nasze poczynania i procesy umysłowe”.

      Symulacja polega też na tym, że może zawierać błędy. „Trudno przejść od obserwowanych korelacji do prawdziwej teorii, czy znaleźć uzasadnienie dla tego, co naprawdę powoduje te korelacje. (Charles Isbell) Rzeczywistość, której nie doświadczalibyśmy byłaby bardzo niezadowalająca. Dla większości ludzi nie byłaby to wówczas rzeczywistość – tylko coś wirtualnego. Według Joscha Bach'a „Świadomość jest wirtualna, a doświadczenie rzeczywistości nie jest rzeczywistością fizycznego wszechświata ponieważ rzeczywistość fizyczna nie czuje. To, co jest czute nie jest częścią tej rzeczywistości... prawdziwe jest tylko symulakrum. Tylko symulacja może wydawać się rzeczywista - rzeczywistość symulakrum sama w sobie, a nie >>rzeczywistość<

      W takim ujęciu świadomość traktowana jest jako symulowana właściwość symulowanego systemu gdyż „system fizyczny nie może być świadomy. Tylko symulacja może być świadoma.”

      Tworzymy dzieła sztuki… Jak gdyby.. Tak jakby?

      Jest to pytanie o transparentność ludzkiej komunikacji realizowanej poprzez sztukę ale i w życiu codziennym, którego elementem jest przecież także umiejętność tworzenia świata pozorów, kamuflażu, inscenizacji oraz „upiększania” często brutalnej rzeczywistości. W istocie wystawa ma być pytaniem o to, w jaki sposób podejmowane są przez artystów decyzje natury artystycznej oraz jak decyzje te wpływają na tworzenie nowych związków reprezentacji pojęciowych.

       

      kurator: Marek Rogulski TNS/ ICS /AHE,

      współpraca kuratorska: Dorota Grubba Thiede (ASP Gdańsk), Krzysztof Jurecki, (AHE Łódź) 

       

      

      WYSTAWA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ

      OTWARCIE / WERNISAŻ WYSTAWY: piątek: 15 LIPCA 2022, GODZ. 19:00–21:00

      MIEJSCE REALIZACJI: INSTYTUT CYBERNETYKI SZTUKI I GALERIA SPIŻ 7 W GDAŃSKU OSOWIE,

      UL. KOMANDORSKA 26, BUDYNEK A

      KONCERT MUZYKI IMPROWIZOWANEJ ORAZ PERFORMANS / STEERAGE NA OTWARCIU

      CZAS TRWANIA WYSTAWY: 16–17 LIPCA,

      SOBOTA–NIEDZIELA, GODZ. 16:30–19:30

      ARTYŚCI: GAST BOUSCHET & NADINE HILBERT + YANNICK FRANCK & XAVIER DUBOIS, MARCIN BOŻEK, MARTA BRANICKA, HANNA BRZUSZKIEWICZ, LESZEK BROGOWSKI: ANDRÉ CADERE, ANDRZEJ CIESIELSKI: ANDRZEJ PARTUM: RYSZARD ZIARKIEWICZ, JOWAN CZERKAS (SOLUS CZERKAS) + PAWEŁ MACIEJUN, IWONA DEMKO: LOU ANDREAS-SALOME, NATALIA DOPKOSKA, MICHAŁ GOS, GRUPA SAM (TOMASZ BIELAK + TOMASZ ZABROCKI + PIOTR SZWABE), KRZYSZTOF JURECKI, SYLWIA JAKUBOWSKA, ANDRZEJ KAROLEWICZ, JERZY KOSAŁKA: MICHAEL CRAIG-MARTIN, BORYS MAKARY, KATARZYNA PODPORA: TANAKA ATSUKO, ROBERT MORRIS, GREGOR SCHNEIDER, MAREK ROGULSKI, MAGDALENA SAMBORSKA, ANDRZEJ WOJCIECHOWSKI: LE CORBUSIER, KRZYSZTOF WRÓBLEWSKI: ALIGHEIRO E BOETTI + WOMEN ARTISTS OF PAKISTAN AND AFGHANISTAN: DOROTA GRUBBA

      WSTĘP WOLNY

      Organizacja: Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS Kurator, koncepcja: dr Marek Rogulski Współpraca kuratorska: dr Dorota Grubba-Thiede, dr Krzysztof Jurecki

      Współpraca / partnerzy: ASP Gdańsk, CSW Łaźnia, Akademia Humanistyczno- -Ekonomiczna w Łodzi / AHE Łódź, Redakcja: Marek Rogulski, Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS

      Projekt graficzny: Tomasz Pawluczuk

      Patronat: CSW „Łaźnia”, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, „Sztuka i Krytyka”

      Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

      

      Polecamy

       

       

       

       

       

       

      Wsparcie prawne portalu:


       

      Osowianin Roku

       

      Nieodpłatne poradnictwo
      w Gdańsku


       

       


       Plan spotkań z kulturą Pomorza